◄ اتمام عملیات مرمت مسجد تاریخی شیخ فضل الله نوری در منطقه 12
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۵۵۹۳
تین نیوز
عملیات مرمت مسجد تاریخی شیخ فضل الله نوری در منطقه 12 به اتمام رسید.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، سید مجید غمخوار مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران با یادآوری اینکه بازسازی مسجد شیخ فضل الله نوری از اواخر سال 1398 و با هدف جلوگیری از تخریب بنا در نتیجه نفوذ آب و رطوبت آغاز شد، از اتمام عملیات مرمت این مسجد تاریخی خبر داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان آنکه بخش های قابل توجهی از کاشی کاری گنبد مسجد شیخ فضل الله با توجه به قدمت بنا دچار تخریب و ریزش شده بود، به تشریح مراحل مختلف عملیات ترمیمی پرداخت و یادآور شد: ابتدا کاشی های آسیب دیده گنبد تخریب و سپس نسبت به ترمیم و تقویت لایه زیرین اقدام شد. همچنین با هدف تقویت سازه گنبد، اجرای عایق رطوبتی و ایزوگام در دستور کار قرار گرفت و در نهایت گنبد مسجد با مساحت 280 مترمربع کاشی کاری شد.
مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، مرمت پشت بام مسجد از طریق اجرای ایزوگام، سنگ کاری لبه های پایینی گنبد، تعمیر سنگ های درپوش جان پناه، سیمانکاری دیوار و همچنین رنگ و نقاشی بخش های داخلی سازه را از دیگر اقدامات به ثمرنشسته در این پروژه ذکر و اضافه کرد: هزینه تقریبی مرمت مسجد شیخ فضل الله حدود دوازده میلیارد ریال برآورد شده است.
گفتنی است مسجد شیخ فضل الله نوری واقع در خیابان بهشت که قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد، در دوره های زمانی مختلف مورد احیا و بازپیرایی قرار گرفته است.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانیدمنبع: تین نیوز
کلیدواژه: معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران شیخ فضل الله نوری مسجد شیخ فضل الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۵۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/